Що таке Метавсесвіт Цукерберга, чому він важливий і чи є в нього перспективи?
Метавсесвіт Марка Цукерберга вже довго утримується в заголовках новин. Цей проект переживає свої зльоти та падіння. Нині ми спостерігаємо серйозний спад інтересу до нього. Журналісти, розробники та рядові користувачі запитують — навіщо потрібен Метавсесвіт, чому в нього інвестують десятки мільярдів доларів і чи має він перспективи. Ми постараємося розібратися у такій складній сфері та дати відповіді на всі ці питання.
Зміст:
1. Метавсесвіт Цукерберга: як виникла ідея
1.1. Чому саме «Мета»?
1.2. Чому Марк Цукерберг так захоплений Метавсесвітом?
1.3. Попередники та послідовники Метавсесвіту
2. Що таке Метавсесвіт і з чого він складається?
2.1. Концепція та технічна база
2.2. Що вже можна робити в Метавсесвіті: продукти та сервіси
2.3. Фінансова складова
3. Значення та проблеми Метавсесвіту
3.1. Чому цей проект настільки важливий?
3.2. В чому проблеми та недоліки Метавсесвіту?
4. Висновок
Метавсесвіт Цукерберга: як виникла ідея
Чому саме «Мета»?
Ця частина слова настільки важлива для бізнесмена, що він обрав її як назву для материнської корпорації, що об'єднує під своїм крилом медійний та технологічний бізнес. Запускаючи Facebook, Instagram чи WhatsApp, ви бачите під назвою невелику позначку «by Meta».
Слово «мета» має давньогрецьке походження. Воно використовується як приставка до різних понять і означає щось більше, всеосяжне, недоступне розумінню сьогоднішньої людини. Його можна зустріти в термінах «метафізика», «метафора» та «метадані».
Метавсесвіт — більше, ніж просто реальний світ, до якого ми змушені пристосовуватися і який формує наше мислення. Це простір, що створений людиною, підігнаний під її потреби і розвивається відповідно до наших ідей. Це світ, комфортний для кожного, незалежно від його бажань, потреб та вподобань.
Чому Марк Цукерберг настільки захоплений Метавсесвітом?
Коли справа стосується бізнесу та великих грошей, завжди потрібно шукати прихований зміст на кількох рівнях. Головне — не опускатися надто глибоко у домисли та припущення.
Офіційна версія лежить на поверхні. Цукерберг — техно-гік, шанувальник наукової фантастики та комп'ютерний ентузіаст. Він настільки захоплений цими темами і настільки відірваний від реального життя, що його часто порівнюють із роботом чи інопланетянином.
Сам Цукерберг стверджує, що ідея Метавсесвіту прийшла до нього ще у 2007–2008 роках. Тоді він спілкувався з Джефом Безосом та автором віртуального простору Second Life Філіпом Росдейлом. Ідея «другого життя» надихнула всіх трьох бізнесменів. Але Безос незабаром охолодів до неї, а Росдейл вважав за краще розвивати проект у тій самій площині, не переходячи на новий рівень. А ось Цукерберг вирішив зробити щось більше.
Але експерти кажуть, що причини створення Метавсесвіту більш прагматичні. Об'єднавши під одним крилом текстово-орієнтований Facebook, мультимедійний Instagram та месенджер WhatsApp, Цукерберг зіткнувся із сильною протидією антимонопольних органів США. Кожна наступна дія його компанії піддавалася ретельному вивченню, причому здебільшого йому відмовляли у придбанні нового великого бізнесу.
Зіткнувшись із подібними обмеженнями, Цукерберг вирішив не намагатися обійти їх, а створити принципово нове поле діяльності, в якому не буде серйозних конкурентів та присутності влади. Саме так народився проект Meta.
Прихильники теорій змови іноді вважають, що Цукерберг хоче контролювати життя людей, фактично ставши цифровим диктатором. Згадаймо судові процеси 2018 року, коли бізнесмен відповідав на звинувачення у втручанні у вибори, маніпулюванні громадською думкою та допомозі іноземним спецслужбам.
Є версія, що Meta — проект, покликаний довести до досконалості технології управління суспільством. А Метавсесвіт — лабораторія, в якій створено ідеальні умови для піддослідних. Але це саме той випадок, коли у пошуках прихованого сенсу ми копаємо надто глибоко, спираючись на бездоказові думки. Куди реалістичнішою виглядає саме друга, прагматична версія.
Попередники та послідовники Метавсесвіту
Сама ідея не нова — про щось подібне до віртуальної реальності фантасти писали ще на початку XX століття. Але найближчим до її сучасної реалізації був роман Ніла Стівенсона «Снігопад». У ньому головний герой вів подвійне життя офісного співробітника в реальності та всемогутнього хакера у Метавсесвіті.
Історія знає багато провальних спроб запуску віртуальної реальності. Першим справді успішним проектом став Second Life, про який ми вже згадували вище. В 2003 Філіп Росдейл представив віртуальний простір для спілкування, в якому реальних людей представляли фігурки-аватари. Згодом «друге життя» розрослося в компанію вартістю десятки мільярдів доларів. Сьогодні всередині віртуального світу можна купувати нерухомість, займатися бізнесом, заробляти спортивні нагороди, здобувати освіту і навіть укладати шлюби.
З деякою натяжкою мета-всесвітами можна назвати онлайнові ігри. Так, у World of Warcraft є значна кількість геймерів, які запускають гру заради спілкування, а не виконання квестів та отримання досвіду. У Fortnite регулярно проводяться концерти знаменитостей, презентації нових продуктів та інші заходи. Але всі ці віртуальні світи мають свої недоліки — вони транслюються на плоский екран і не дають відчуття повної присутності.
Метавсесвіт Цукерберга відрізняється тим, що в ньому використовуються VR/AR-шоломи, тобто гарнітури віртуальної та доповненої реальності. Завдяки цьому користувачі отримують ті ж відчуття, що й у реальному світі — це затягує та забезпечує більший рівень залученості.
Хоча Метавсесвіт — перший проект із таким масштабом та таким рівнем технологічної реалізації, він не буде єдиним. Про свої плани створення віртуальної реальності вже заявляють Amazon, Netflix, Microsoft та Sony. І навіть компанія Electronic Arts розробляє п'яту частину гри Sims з прицілом на Метавсесвіт, хоча навряд чи в ній використовуватимуться VR-шоломи.
Що таке Метавсесвіт і з чого він складається?
Концепція та технічна база
Марк Цукерберг з самого початку бачив свій проект як новий рівень соціальних мереж. За його задумом, користувачі можуть робити в Метавсесвіті те саме, що і в справжньому світі, але без обмежень на кшталт законів фізики.
Віртуальна реальність Meta — відкритий нескінченний тривимірний простір. У ньому є різні локації, що відрізняються за такими ознаками:
правилами доступу — вільні або обмежені;
числом одночасно присутніх користувачів;
призначенням — для спілкування, ведення бізнесу, занять спортом, проведення концертів тощо.
Сьогодні проект розрахований на 250–500 тисяч користувачів. В перспективі Цукерберг говорить про мільйони і навіть мільярди одночасних підключень.
Ми вже казали, що Метавсесвіт відрізняється від аналогів тим, що доступ до нього забезпечує шолом віртуальної чи доповненої реальності. Спеціально для цього корпорація Meta купила виробника VR-обладнання Oculus та кілька стартапів, що працюють в тій самій галузі. Щоб зробити проект демократичнішим, компанія знизила вартість гарнітури Oculus другого покоління з 1099 до 299 доларів. Плани на перспективу — довести ціну пристрою до 99–199 доларів залежно від модифікації.
Технічною базою користувача може бути комп'ютер, ноутбук або досить потужний смартфон. В перспективі розглядається підключення ігрових консолей до віртуальної реальності. Щоб забезпечити вільний доступ для багатьох користувачів, розробники навмисно спрощують графіку, і в цьому є свої плюси та мінуси.
Сьогодні Марк Цукерберг витрачає близько 10 мільярдів доларів на рік на підтримку Метавсесвіту. Для порівняння, Instagram коштував йому 1 мільярд. Але навіть цього мало для реалізації проекту таких масштабів. Загальна сума інвестицій сягає 25 мільярдів доларів на рік. Розробкою займаються сотні компаній, серед яких Nvidia, Samsung, Microsoft, AMD, Intel, TSMC та інші.
Що вже можна робити в Метавсесвіті: продукти та сервіси
Теоретично, віртуальна реальність замислюється як кращий світ, вільний від недоліків дійсності. Але ми неминуче перенесемо до нього існуючу модель суспільства. Тому згодом у Метавсесвіті з'являться знайомі нам ролі, професії та статуси — від прибиральника до генерального директора, від робітника до фуд-блогера та медіазнаменитості.
Поки проект перебуває у бета-версії, його основним призначенням залишається віртуальне спілкування. Користувачі можуть збиратися до груп, щоб разом проводити час. Їхні аватари вже здатні виражати невербальні емоції — підморгувати, посміхатися, піднімати брови, примружуватися тощо. Але Метавсесвіт — більше, ніж чат у віртуальній реальності. І тому до нього вже інтегровано кілька великих проектів Meta:
Horizon Home — цифрова нерухомість. Можливість створити власний будинок у віртуальній реальності. І хоча багато елементів тут платні, такий куточок особистого простору обійдеться в рази дешевше, ніж справжня будівля.
Horizon Worlds — розширена версія Home. В ній користувачі створюють вже не будинок, а особистий підвсесвіт, щоб проводити в ньому час самостійно або з друзями. Мріяли про власний замок чи будиночок у джунглях? Тепер це можливо!
VictoryXR Academy — освіта у всіх галузях, від автомобільної індустрії до медицини, від гірництва до космічної інженерії. Показати наочний зразок у віртуальній реальності зі своїми законами фізики набагато легше, ніж у справжньому світі. Крім того, університетам не потрібно підтримувати будинки та іншу інфраструктуру. Це знижує витрати, що робить освіту по-справжньому доступною.
Oculus Quest. Звісно, як же без ігор у віртуальній реальності? Поки що нам доступні лише кілька простих проектів. Але вони вже мають величезний вплив на Метавсесвіт. Наприклад, симулятор битви на лазерних мечах Beat Saber залучив понад мільярд доларів інвестицій! У найближчі 5 років Цукерберг обіцяє інтегрувати такі знамениті ігри, як GTA, Halo та Gears.
Horizon Works — віртуальні офісні простори для віддаленої роботи. На відміну від Zoom-мітингів, вони забезпечують ефект присутності, підвищуючи продуктивність співробітників та покращуючи взаємозв'язок у команді.
Oculus Active Pack. Додаткові контролери для VR-гарнітури дозволяють відвідувати спортзали в Метавсесвіті. Погодьтеся, набагато приємніше виконувати вправу на поверхні далеких планет, ніж у чотирьох сірих стінах. Особливо коли ваше завдання — завдавати ударів інопланетному монстру, а не піднімати гантелі.
Horizon Venues. Віртуальний майданчик для проведення заходів — концертів, презентацій та публічних виступів. Поки що знаходиться в бета-версії з обмеженою кількістю користувачів через складність реалізації. Але перспективи — захоплюючі. Наприклад, ви перебуваєте на справжньому концерті з гарнітурою доповненої дійсності, а ваш знайомий — вдома з VR-шоломом. Це дозволить вам обом бачити як виконавця, так і один одного!
Фінансова складова
Як ми вже говорили раніше, Марк Цукерберг намагається зробити Метавсесвіт якомога демократичнішим. Устаткування для доступу до нього в майбутньому має коштувати в межах 200–500 доларів, включаючи гарнітуру віртуальної реальності та базовий пристрій для доступу до інтернету (ПК, смартфон, консоль ноутбук).
За планами Цукерберга, Метавсесвіт не матиме абонентської плати. Підключення до сервера має бути вільним та безкоштовним для всіх жителів планети. Поки що така концепція з'їдає приблизно половину всього прибутку корпорації Meta. Але в майбутньому проект все ж таки приноситиме дохід.
Цукерберг планує заробляти на комісії від усіх транзакцій всередині Метавсесвіту. Фактично, він збиратиме податок, використовуючи отримані кошти для підтримки та подальшого розвитку проекту. Нагадує принцип дії держави, чи не так? Цифрова диктатура і таке інше… Втім, ми знову відволіклися від теми і поринули в теорії змови.
Під транзакціями розуміють платежі користувачів один одному. Наприклад, для покупки дизайнерських меблів до будинку, за послуги розробки особистого підвсесвіту або за оренду віртуального офісу для переговорів. Не виключається, що за порушення внутрішніх правил будуть передбачені штрафи на користь Meta. І знову ми мимоволі повертаємось до тої самої теми.
Поки що невідомо, як працюватиме система транзакцій. Одне з найпопулярніших припущень — підключення криптогаманців. Але ця ідея вже зібрала критику з боку державних органів. Вони вважають, що криптовалюти зроблять Метавсесвіт справжнім Порт-Роялом — піратською та кримінальною столицею світу. Побоюються, що проект стане інструментом відмивання коштів, отриманих незаконним способом.
Значення та проблеми Метавсесвіту
Чому цей проект настільки важливий?
В принципі, найважливіші деталі викладено вище. Метавсесвіт в його ідеальному вигляді — кращий світ, ніж навколишня дійсність. Його аватари завжди здорові, вони не мають фізичних обмежень — це може подарувати свободу мільйонам людей з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Простір у ньому лише умовність, що дозволяє подорожувати під час обідньої перерви та відвідувати заокеанські концерти.
А програмовані закони фізики відкривають майже безмежні можливості для науки та техніки. Погодьтеся, набагато простіше протестувати деталі космічного корабля у віртуальній реальності, аніж витрачати мільярди доларів на пробні запуски. І набагато безпечніше ставити хімічні досліди у Метавсесвіті, ніж ризикувати життям у справжній лабораторії.
Вище ми вже говорили про прихильників теорій змови, які вважають дітище Цукерберга пісочницею для соціальних експериментів. В їхніх словах є своя правда, але за грамотного управління проект може приносити користь у боротьбі з нерівністю, булінгом та іншими проблемами. Крім того, контролювати у ньому дотримання законів набагато простіше — цим завданням займатиметься неупереджений штучний інтелект, якому невідомо поняття корупції.
Метавсесвіт допомагає поєднувати людей, які виявляються самотніми на перенаселеній планеті. Він вирішує проблеми віддаленої зайнятості, роблячи наше життя комфортнішим. Якщо проект справді буде реалізований в ідеальному вигляді, то він повністю змінить майбутнє людства.
В чому проблеми та недоліки Метавсесвіту?
Незважаючи на інвестиції в десятки мільярдів доларів, віртуальна реальність розвивається дуже повільно. І справа не лише у технічній складності. Вирішивши зробити її демократичною, Марк Цукерберг навмисно спростив графіку, зокрема зовнішній вигляд аватарів. Через це багато користувачів називають Метавсесвіт похмурим і нецікавим. Серед них співробітники корпорації Meta, які за лаштунками заходів зізнаються, що користуються своїм продуктом лише за службовою потребою.
Ще одна проблема — фізіологічні обмеження людини. Віртуальна реальність в нинішньому вигляді створює надмірне навантаження на очі та нервову систему. Фахівці рекомендують проводити в ній не більше 60 хвилин на день. Тому Метавсесвіту складно конкурувати із соціальними мережами, які забирають у людей до 3,5 годин на добу. І, тим більше, неможливо проводити весь робочий день у VR-шоломі. Щоб досягти своєї мети, Цукерберг доведеться інвестувати ще десятки мільярдів у розвиток технологій.
Те саме стосується наступної проблеми. Існуючі VR-гарнітури надто грубо відтворюють рухи людини. Щоб досягти прецизійної точності, потрібне обладнання вартістю десятки тисяч доларів — про цільові $199 поки що залишається лише мріяти. А ще зараз користувачеві доводиться натискати кнопки, щоб посміхатися чи хмуритися у віртуальному світі. Коли з'являться гарнітури з тривимірним скануванням обличчя і скільки коштуватимуть — невідомо.
Зрештою, залишаються питання безпеки та соціальних експериментів. Хто може поручитися, що Метавсесвіт не використовуватимуть для контролю над поведінкою людей? Як створити контролюючий та регулюючий орган для віртуальної реальності? Хто візьме на себе такі повноваження?
Висновок
Цілком може виявитися, що сьогоднішній день — лише передмова до серіалу «Чорне дзеркало». Через кілька років ми подорожуватимемо до зірок, спілкуватимемося з далекими предками та шукатимемо скарбах у джунглях за допомогою Метавсесвіту. Проект розвивається — згодом у ньому з'являться фотореалістична графіка, точне управління рухами та природні емоції. А там недалеко до повного занурення та відмови від навколишньої дійсності. Захоплюючі і жахаючі перспективи, чи не так? Але для їх досягнення Марку Цукербергу та його колегам належить вирішити дуже багато проблем. Поки що Метавсесвіт обмежують складнощі — технічні, соціальні, економічні, законодавчі і навіть моральні.